Nobabs sidespor (Historiskt material)

av Thomas "Stora Borås" Börjesson @, Borgstena, Tuesday, November 11, 2008, 19:12 (6055 dagar sedan) @ Jakob Ehrensvärd

På 80-talet och kanske in på 90-talet när vi i BJs körde "Fallens Dag"-körningar till Trollhättan var vi över bron och upp på andra sidan både med E10 med vagnar och även med Y7+UAFZ+Y8. Bron måste ju svängas undan mellan varje passage för att tillåta fartygspassage. Den har i maskinrummet kvar den ursprungliga motorutrustningen med stora gjutjärnsmotstånd för hastighetsregleringen. Däremot är reglersystemet elektroniskt. Det är mycket som skall stämma för att bron skall anses vara i rätt läge, och med alla manövrerna, flera i timmen, gjorde motstånden att det blev ganska varmt i maskinrummet. Då stämde inte lägesgivarna längre och bron gick inte i läge utan körde fram och tillbaka sökandes rätt läge. Det hela löstes med att bron fick ligga kvar över kanalen hela tiden utom när någon båt måste passera. Det finns bilder från dessa arrangemang, och frågar vi Morrgan snällt, så kanske han kan lägga ut några. Den som ordnade att vi kunde köra på denna bro och en bit upp på andra sidan var den välkände och numera framlidne Bertil Thulin, som jobbade på Vattenfall. "Stora Borås".


Hela tråden:

 

[x]
[*]