Nohab tillverkning ? (Historiskt material)

av Ola Almquist, Wednesday, November 12, 2008, 02:04 (6054 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Definitivt ja och nej! :-D

Ja, NOHAB kunde konstruera och bygga en stuffmangyl om någon bara bett dem. Men det förekom ju också att folk dök upp med en bunt rutat papper fullt med egna idéer och sa "bygg mäk en tocken därna tingest". Antar att t ex SJ maskinbyrå ritade mycket av sina krumelurer själva. Turkloken är i stort kopior på tyskens lok. Men nog byggde de mycket efter eget huvud också. T o m några busschassien med "eget kylarmärke".

Efter många timmar på landsarkivet är jag böjd att hålla med. NOHAB fick beställningar på nästan vad som helst, och kunde utföra det också, ibland med hjälp av underleverantörer. Ett bekant exempel är ryssloken, men även vid leveranserna till Holland på 1940-talet var MV och ASJ Falun inblandade (jfr kartellbildningen som jag tror BD har skrivit om tidigare).

I det "2000:e lokomotivet" från 1936 finns exempel på produkter: lokomotiv (ång-, el- och turbin), motorlokomotiv, motorvagnar, rälsbussar, roterande snöplogar, person- och godsvagnar, vattenturbiner (den äldsta tillverkningsgrenen), diesel- och Hesselmanmotorer (främst för fartyg och elektricitetsverk), artilleritraktorer och lufthammare. Dessutom tillverkade man under en tid väghyvlar och som sagt bussar (i regel med kaross från Arvika).

Man hittar mycket roligt i arkivet, även om det inte alla gånger är det man letar efter just då. Jag har fortfarande inte hittat så mycket t.ex. om NOHAB:s egen järnväg eller om rälsbussleveranser till Argentina. Och ingenting om ångpannorna till Sydafrika (förutom att ritningarna finns).

Åter till ämnet. Enligt Svante Runberger finns det väldigt lite ritningar på t.ex. S1-lok, som var en SJ-konstruktion. Ellok är det inte heller gott om (ASEA?), förutom TGOJ Bt, som tydligen var en NOHAB-konstruktion.

M.v.h.
Ola

Hela tråden:

[x]
[*]