Färgsättning på TGOJ Yoa104 och Yoa202 - sammanfattning? (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Jag överlämnade till Erik Sundström 3 st flyttkartonger med pärmar innehållande fordonslistor över TGOJ och tidigare banors fordon från 1850-talet och framåt innehållande alla tekniska uppgifter, ombyggnader, ändringar av utrustning samt slopning/skrotning för varje fordon samt deras trafikuppgifter/stationeringar, mm, allt hämtat från TGOJ arkiven i Eskilstuna, dåvarande Centralarkiven i Grängesberg och Stockholm samt externa arkiv med uppgifter om TGOJ och dess banors fordon, t.ex. VoV, NOHAB, Södertälje, Kockum, mfl arkiv, allt samlat från 1953 och framåt.
Det jag lämnade över var alltså 3 st flyttkartonger med rena kalla faktauppgifter. Någon text-beskrivning av fordonen har jag aldrig sysslat med, det var det som Erik var bra på att omsätta dessa uppgifter till läsbar text på lämplig "nivå" av detaljering, dvs på samma sätt som Godsvagnsboken.
Sedan kunde Erik ibland vara svår att övertyga att han ibland hade fel om vissa uppgifter, t.ex. vissa fordons littera, mm. Långvariga diskussioner där jag fick ta hjälp av TGOJ-pensionärer för att övertyga honom.
För mig beskrives fordonen med datatabeller av olika slag, ritningar samt foton, dvs inget som en normal läsare av en bok gärna önskar sig, men däremot vi "fakta-knuttar".
För att jag skulle ha kontroll över alla uppgifter har jag varit tvungen att ha en uppgift verifierad från minst 3 st olika källor. Detta har varit arbetsamt samt tidsödande, men å andra sidan vet jag uppgiften är med största sannolikhet är riktig.
Det är så långt jag har varit upphov till denna bok. De special-kontakter för olika fordonstyper som senare har medverkat från Förlagets sida och lämnat uppgifter har varit utanför min kontroll och vetskap.