Materialspecar, koppelstänger? (Revisionsfrågor - hjälp med tips)
Hej
Kan någon tipsa om en bra ingång till vart det kan tänkas finns mer detaljerade materialspec:ar för koppelstänger?
/ Tobias
På Statsbanan så angavs i allmänna bestämmelser för de materialier som skulle komma till användning i SJ standard. Dessa fanns för de mest skiftande områden bl. a. även för järn och stål.
För koppelstänger så återfinns nog uppgifter i SJ standard, SJSt-01, med egenskaper och kvalitetsbestämmelser i SJSt-11, 12, 13, 21, 81 och 91.
På ritningarna så anges ibland vilken kvalitet som ska användas men någon fullständig specifikation finns inte.
Exempelvis så anges för elektrolok litt D att koppelstängerna utförs av smide.
På lok litt Dr ska dom vara i CrNiMo-stål.
U-loken hade martinstål fram tills 1956 då man anger St 1450 på ritningarna.
Da-loken skulle ha material enligt St 1450 och med en lägsta brottgräns på 45 kg/ mm².
Å Dm-loken angavs St 1450 som material, 1987 görs dock en ritningsändring enligt följande:
"Tekniska bestämmelser för figurskurna ämnen till Koppelstänger.
Beskrivning
Plåtämnen är en ersättning till de smidda ämnen, som är original-
utförande. Koppelstänger är i drift utsatta för utmattningsbelastning.
Material
Z-plåt i kvalitet SS 2134-01 med Z-kontraktion 25% (motsvarande
OX 522D Z-25%) med följande tillägg:
Rel. Riktvärde Z 350 N/mm2 vid chargeval och med utfall Rel Z 330 N/ mm²
och Rm Z 510 N/ mm²
Mått
Ämnena skall figurskäras av plåt och till form överensstämma med koppelstångsritningen med en pålagd arbetsmån av 6 +/- 2,5 mm. Plåtens tjocklek anges i beställningen.
Tjocklek 122 och 160 är standard.
Kontroll
Materialprovning skall utföras och dokumenteras i ett intyg 3.1.C SJ
Anmälan om provning skall göras till SJ materialsektion.
Kontroll av ämnenas övriga egenskaper skall utföras vid mottagandet.
Märkning
Färdigskurna ämnen skalla vara märkta med SJ ritningsnummer
och materialchargenummer."