54a Brotorp (Byggnad)
Ungefär mitt för stugan passerade ursprungligen vägen BJ i plankorsning. Denna försvann när man på 1930-talet lade om vägen till att fortsätta en bit norrut på BJ östra sida och sedan passera banan på en viadukt. Infarten på denna söderifrån var en mycket skarp kurva, ca 70-80 grader. Med tilltagande vägtrafik skedde på 1960/70-talen några svåra bilolyckor när bilar körde av rakt fram. Med anledning av bla detta rätades vägen till att gå genare i kurvan och med en ny bro som passerar snett över fd BJ på 1970-talet. Den gamla vägens bankett väster och nedanför BJ banvall syns ännu tydligt. Denna väg är emellertid inte den ursprungliga riksvägen Göteborg-Karlstad. Den gick över Liljedal där den passerade Ransundet på färja. Det får väl antas att stugan flyttades i samband med vägomläggningen på 1930-talet. Stugan var ju fö av trämodell vilket inte ursprungsstugorna söder om Kil är/var (tegel). Stugan någon km norrut, Mellbyn, tror jag mig ha sett och den var i tegel. Brotorp var fö målad i BJ-färger till för inte så många år sedan./HK