Snabbgående persontåg (Historiskt material)
var något som SJ hittade på på bergslagsbanan.Snälltågen 1 och 2 och 11 och 12 - Nattågen - kom att betecknas så. Snälltåg hade slopats medan GDG ännu var statligt bolag. Våren 48 tror jag och döpts om till 101, 102 103 och 104 - man hade dålig stil på SJ, men de som bestämde satt ju i Fjollträsk, så man kunde ju inte begära alltför mycket. Dessa stannade först i Trollhättan enligt perrongskylten, eller vad man nu skall kalla det vita träschabraket med svart text som hängdes upp av ordningsmännen inför varje tåg. Ehuruvida tåg 108 Gbg Filipstad Ludvika - stannar först i Alvhem - enligt perrongskylten, också kallades så kan jag inte svara på.:-( ;-)
Snabbgående persontåg fanns som begrepp i tidtabellen på fler sträckor och jag minns det på 60-talet från bl.a Ssb .
Det var i princip Snälltåg där man inte ville ta ut snälltågsavgift.