NKlJ AEG-lok (Järnväg allmänt)

av daniel, Sunday, December 15, 2019, 13:25 (1915 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Så här skrev Peter Löf på sin numera borttagna webplats om NKlJ:

De tre första ASJ-elloken användes nästan enbart i godståg. Efter att persontrafik lagts ned i november 1964 bestämdes att man skulle behålla fyra AEG-lok driftdugliga för växlingstjänst, vissa linjetåg och som reserv. Under våren 1966 ommålades dessa fyra lok (nr 33, 37, 40 och 41) den nya röda-beigegula färgsättningen.

Uppgifter om de olika lokindivernas öden från samma källa:

  • 31 1964-08 Loket började demonteras för att användas som reservdelslok.
  • 32 Kvar 1965-04-12 (ÅW)
  • 33 Loket överflyttas år 1987 till Hagfors Järnvägsmuseum.
  • 34 Kvar 1965-04-12 (ÅW)
  • 35 Skrotning av nr 35 i februari 1971.
  • 36 Ett av de fem loken som skrotades 1972-72 på Karstad Ö?
  • 37 1979-08 Loket skrotades i Hagfors, med personal från EO-bolaget, Kil.
  • 38 Loket slopades den 23 september 1964 efter en kollision den 1 september 1964 vid Zackrisdal och skrotades under år 1964 eller 1965.
  • 39
  • 40 1979-08 Loket skrotades i Hagfors, men med personal från EO-bolaget, Kil.
  • 41 Skänktes år 1979 till Järnvägsmuseum i Gävle
  • 42 Sista loket som skars ned av fem AEG-lok på Karlstad Ö vintern 1972 var AEG-lok nr 42.
  • 43 Skrotning påbörjad 1971-02-08 och avslutat 1971-02-22. Skrotningen utförd på Karlstad Ö av AB Avfallsråvaror, Karlstad.
  • 44 1971-03 Skrotat på Karlstad Östra av AB Avfallsråvaror, Karlstad.
  • 45 1967-06-29 Loket rapporterat som skrotat.

Hela tråden: