NKlJ AEG-lok (Järnväg allmänt)
Så här skrev Peter Löf på sin numera borttagna webplats om NKlJ:
De tre första ASJ-elloken användes nästan enbart i godståg. Efter att persontrafik lagts ned i november 1964 bestämdes att man skulle behålla fyra AEG-lok driftdugliga för växlingstjänst, vissa linjetåg och som reserv. Under våren 1966 ommålades dessa fyra lok (nr 33, 37, 40 och 41) den nya röda-beigegula färgsättningen.
Uppgifter om de olika lokindivernas öden från samma källa:
- 31 1964-08 Loket började demonteras för att användas som reservdelslok.
- 32 Kvar 1965-04-12 (ÅW)
- 33 Loket överflyttas år 1987 till Hagfors Järnvägsmuseum.
- 34 Kvar 1965-04-12 (ÅW)
- 35 Skrotning av nr 35 i februari 1971.
- 36 Ett av de fem loken som skrotades 1972-72 på Karstad Ö?
- 37 1979-08 Loket skrotades i Hagfors, med personal från EO-bolaget, Kil.
- 38 Loket slopades den 23 september 1964 efter en kollision den 1 september 1964 vid Zackrisdal och skrotades under år 1964 eller 1965.
- 39
- 40 1979-08 Loket skrotades i Hagfors, men med personal från EO-bolaget, Kil.
- 41 Skänktes år 1979 till Järnvägsmuseum i Gävle
- 42 Sista loket som skars ned av fem AEG-lok på Karlstad Ö vintern 1972 var AEG-lok nr 42.
- 43 Skrotning påbörjad 1971-02-08 och avslutat 1971-02-22. Skrotningen utförd på Karlstad Ö av AB Avfallsråvaror, Karlstad.
- 44 1971-03 Skrotat på Karlstad Östra av AB Avfallsråvaror, Karlstad.
- 45 1967-06-29 Loket rapporterat som skrotat.