Plattformssignal med blinkande sken, femskens dvärgsignal (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Friday, January 10, 2020, 00:21 (1861 dagar sedan) @ Anders_W

På Gunnar Ekevings sida om ställarställverket på Göteborg C finns ett utsnitt ur instruktionsritningen, med förklaringar till signalsymbolerna:
[img]https://www.ekeving.se/p/gbg/G/elel/C4616_infart_1930.jpg[/img]

Två saker slår mig med förklaringarna:

1. Plattformssignalernas gröna sken innehåller försignalering av blocksignalen vid stationsgränsen - om den står i stopp blinkar plf-signalens gröna sken
2. När en dvärgsignal skall visa "snett höger" (ogiltig) använder man inte det nedre vänstra och det övre högra skenet. Istället låter man det nedre högra skenet förbli tänt och tänder upp en femte lampa, placerad där den vänstra gröna lyktan på en dvärgsignal med gröna sken skulle ha suttit.

Förekom detta även på andra platser? Detta är första gången jag ser eller ens hör talas om något dylikt.

1. Plattformssignaler har ju aldrig varit ”riktiga signaler” i trafikreglernas (Säo) mening, så sådana kunde visa vad man bestämde lokalt. De var avsedda endast för tågklareraren och annan stationär personal.

2. Det där med ’snett höger’ med det vänstra tilläggsskenet och det (”ordinarie”) nedre högra, det var i sanning mycket märkligt. Det har aldrig visats i Säo, tvärtom har signalbilden ’snett höger’ där alltid varit starkt anknuten till dvärgsignalens utseende med avrundningen till vänster. Det är något skumt med detta, och jag funderar på om teckenförklaringen helt enkelt är felaktig. Varför skulle man i dvärgsignaler med tilläggssken visa ’snett höger’ med andra ljusöppningar än i dvärgsignal utan tilläggssken?

Det finns företeelser på ritningen (på https://ekeving.se/p/gbg/G/elel/index.html ) som jag tycker styrker min teori om att det är fel i teckenförklaringen. En mängd dvärgsignaler med tilläggssken har bara (det gröna) tilläggsskenet till höger: 55v på spår 1, 51v på spår 2, 49v på spår 3, 67vc på spår 4, 67vb på spår 5, 65vb/67vb på spår 6, 65va på spår 6, 59vd på spår 8, 59vc på spår 9, 59vb på spår 10 samt 59va/t (?) från spårgrupp F. Det förefaller inte sannolikt att dessa signaler inte skulle kunna visa ”ogiltighetssignal” (’snett höger’), och där måste ju de ”ordinarie” ljusöppningarna för ’snett höger’ ha använts.

Jag hittar tre dvärgsignaler med tilläggssken bara till vänster: 57va/t från spårgrupp B (sidospår), och så 57hb/t för motsatt riktning bara en liten bit ”åt vänster” och 55h/t lite ytterligare ”åt vänster”, alla tre på spår som uppenbarligen är sidospår. Vad tilläggsskenet kan ha använts till där är lite oklart, men det kan handla om vitt tilläggssken som ska visa att (växlings-)vägen är lagd åt ett visst håll; 't' i signalbeteckningen står för att en tryckknapp ska tryckas in utöver vridningen av ställaren åt höger eller vänster. (Dvärgsignaler med vita tilläggssken förekom i Säo från 1934 till 1973. Sådana var rätt sällsynta men användes enligt Säo på vissa platser för att visa vilken väg som var lagd.)

Det finns faktiskt inte en enda dvärgsignal på ritningen som har två tilläggssken (både till vänster och till höger), förutom den i teckenförklaringen. Som sagt, jag misstänker att det är fel i teckenförklaringen och att ’snett höger’ visades på normalt sätt även i de dvärgsignaler som hade tillsatssken.

Men, en lite teori dyker ändå upp i mitt huvud, när det gäller 55h/t och 57hb/t. Dessa står framför klotväxlar och det borde därför inte vara möjligt att visa 'lodrätt' eller 'snett vänster' för låst väg från dem. På utdragsspåren K och L finns dvärgsignaler som inte används som "på vanligt sätt" utan som rangersignaler (alltså i stället för handsignaler), visande 'lodrätt' för "skjuts inåt" och 'snett vänster' för 'rörelse inåt' ('inåt' torde väl vara i riktning mot säckbangården). Tänk om även 55h/t och 57hb/t visade "skjuts inåt" och "rörelse inåt med de "normala" skenen och att det vita vänstra tillsatsskenet här användes som teckenförklaringen säger, att tillsammans med det "ordinarie" nedre högra skenet samtidigt visa 'snett höger'. Om så, kan man tänka sig att detta var reglerat i en lokal instruktion för Göteborg C. Den i närheten av 57hb/t placerade "Manöveranordn för dvärgsignaler" [= för dem som var rangersignaler] ger möjligt stöd för denna tanke. Men, det förklarar inte det vänstra tillsatsskenet i 57va/t, för den kan väl inte rimligen visa "skjuts inåt" eller "rörelse inåt".
/up


Hela tråden: