tågangivning, trafikriktning (Signaler/säkerhet)
Då har man nog använt polariserad likström för tågangivningen, så att man klarar sig med ett trådpar per spår.
Undrar hur man bestämde trafikriktningen på de facto-linjen (formellt del av Göteborg C)? Det var ju två blocksträckor per spår med huvudsignaler åt båda hållen. Det linjeblock man använde på dubbelspår vid denna tidpunkt var asymmetriskt och klarade inte flera tåg på en gång vid motspårskörning.
För att klara full trafik åt båda hållen utan att, som i dagens linjeblock, överlagra växelström och likström på varandra, skulle man behöva minst två trådpar per spår. Ovan i tråden angavs att det fanns två trådpar, men var då inte ett av dem upptaget av tågangivningen? Eller gick den i teles ledningar istället (med tanke på att den inte behöver vara felsäker)?
Undrar vidare om detta "linjeblock" G - Am hade inställd trafikriktning eller om det, likt amerikanskt enkelspårsblock, visade kör åt båda hållen tills det kom ett tåg?
Hm...