Uländska motorvagnar i Östersund 1975 (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Den tyska motorvagnen var under testet i Norrland favorit enl. den personal i Östersund jag pratade med efter att beslutet att välja den italienska motorvagnen som sedan blev en modifierad variant senare Y1. Problemet med 627:an var de kaminer under chassiet för uppvärmningen av kupèn som var krångliga att mata från utsidan. Fungerade dåligt under sträng kyla. 627 var också av modernare snitt i övrigt gentemot den italienska vagnen. Detta berättat av en lokförare och stallförman i Östersund. Men att man valde den italienska lär ha varit priset med en motorsvagare variant + att man fick köpa in skor billigt enl. utsago.
Ett av GD Petterssons dåliga beslut också sagt av berörd personal:-| :-| :-| :-| . Skröna eller inte, vem vet?
tobbe
Apropå skröna här en annan variant: En instruktör/ lärare i Ängelholm (SJ skolan) berättade (hösten 1985) att han några gånger om året träffade barndomskamraten Rune Johansson som var minister i den regering som var vid makten när inköpsbeslutet gjordes. Rune J hade då sagt att köpet av Y1 föranleddes av den italienska statens (dåliga?) affärer med Sverige. Sverige hade en fodran på Italien.
Helt klart var att centralt var SJ INTE överens om att Y1 var det bästa alternativet. Tilläggas kan att SJ:s informationsavdelning "togs på sängen" när GD kom åter efter ett par tre dagars bortavaro med ett undertecknat kontrakt. FIAT var väldigt stolta för detta kontrakt och gjorde en mindre broschyr med texten "Winner of the Swedish hard winter", illustrerad med bland annat en vikingfigur.