Uländska motorvagnar i Östersund 1975 - Varför import? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Pelle Björkman, Friday, January 10, 2020, 20:24 (1778 dagar sedan) @ Alex

En fråga som kan vara intressant att ställa och som säkert någon kan svara på. Varför var det givet att man skulle importera nästa generation diesel motorvagnar?

Hägglund hade väl en pågående produktion av tunnelbanevagnar till SL och Kalmar Verkstäder var väl fortfarande aktiva med järnvägsmaterial.

Idag är det naturligt att vi köper nytt från Tyskland, Frankrike, Schweiz och Rumänien men på 70-talet var det inte lika självklart. Om man bortser från Y3 var väl Y1 den första riktigt stora ordern utanför Sveriges gränser till SJ.

Här en liten gissning: SJ ville inte beställa ett ännu ej konstruerat fordon. Med facit i hand kan man förvisso konstatera att den beställda Y1:an inte heller var helt färdig den heller. Några år efter Y1:ans intåg i Sverige presenterade Hägglunds traction ett förslag till ett fordon kallat "Energieffektivt MotorvagnsTåg" (EMT). Framtagningen sträckte sig till en 8 sidig pamflett. Idén var lättbyggda vagnar med jakobsboogier mellan enheterna och en enkelaxel i var sin ände. Vagnskorgen tänktes vara 3,6 meter bred. Fordonet skulle kunna ha en acceleration om 0-70 km/tim på 16 sekunder och 0-130 km/tim 35 sek.Ett hydrostatiskt energilagringssystem kunde monteras in i fordonet.
Vid samma tid som Hägglunds presenterade sitt fordonsförslag skissade Sjölanders i Osby också på ett lättare fordon.
Av allt detta bidde det dock bara en "NY 1" som togs fram av Transportforskningsberedningen i samarbete med bl.a BK-tåg, SJ, länstrafikbolagen i Halland, Jönköping och Kalmar län.


Hela tråden: