Tidtabellsbok och Veckoorder. (Järnväg allmänt)
Veckoordern infördes 1944, efter tyskt mönster. Detta för att minska den omfattande ordergivningen till tågen på blankett. Där och i Danmark kallades den "La", i D. syftande på
"Langsom körsel". Tyska originaltiteln omfattar sju ord!
Vko sammanställdes tisdagar av "planeraren" på resp. trafikledningscentral (Hen också organisera extratåg, specialtransporter etc). Den renskrevs onsdagar på regionkontorets skrivcentral, trycktes torsdagar och utsändes med konduktörspost natt mot fredag. Detta för att hinna nå de veckoslutsstängda småstationerna. Manuset låg på senare år i ordbehandlare. Ursprungligen boktrycktes ordern hos lokalt företag, med samma dagföljd. Tids nog övergick man dock till kontorstryck (Gestetner) på regionkontorens vaktmästerier. Luleå var sist med boktryck, kvar ännu 1972.
Framställningstiden på nästan en vecka kunde försvåra banavdelningens arbetsplanering: T ex krävde ett ändrat arbete en omfattande ordergivning på blankett, tåg för tåg: "Ändring av Vko".
Inte populärt på stora ordergivningsstationer som t ex Hallsberg!