Tidtabellsbok och Veckoorder. (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Sunday, February 09, 2020, 16:13 (1713 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

[image]

Jag har också ett minne som anknyter till Tidtabeller o Veckorder. Jag var ganska färsk som lokbiträde och åkte med en äldre förare, han skulle gå i pension året därpå.
Tidpunkten för händelsen var 19700521 och vi närmade oss Hällnäs norrifrån med tåg Egxt 6291. Jag noterade att vi fick fel signalbild ”två vingar” men i tdt var det endast ”En vinge”, jag uppmärksammade föraren på detta faktum, så han bromsade in och stannade vid infarten för att ringa i signaltelefonen. Jag tror att han ”blåste ”Tåg Kommer” men det hände inget, signalen borde ha gått till ”Stopp” och att vi sedan ha blåst ”tre korta” att vi var beredd på spårändring.
Jag hörde av samtalet med tkl att tonen var kärv och att föraren uttryckte att ”jag ska nog komma in bara jag får din tillåtelse”.
Så blev det, vi rullade in med tåget på sp 3, drog in hela tåget till södra änden av bangården.
Föraren sa till mig, ”sitt kvar du, jag ska gå ner och prata med den där (Tkl”) jag såg på håll att han ”läxade” upp tkl inför två åskådare. Han var mycket nöjd med att jag gett honom chansen att tillrättavisa tkl.
På det viset steg jag i förarens aktning, jag tjänade upp mig kan man säga, nu blev jag plötsligt en bra grabb.
Jag kan nämna att han var inte representativ för förarna som jag åkte med, jag kan ge ett exempel på hans inställning, han berättade för mig att han inte tagit emot utmärkelsen för ”Nit och Redlighet” han motiverade beslutet med att ”Jag har sett medaljens baksida” han var väl lite allmänt vrång, men jag hade inga problem med honom, jag hade ju bevisat att jag var ”en bra grabb”.

Han borde ha fått medaljen för Nid och Retlighet i stället!


Hela tråden: