Sidolinje från fjb-station (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Friday, May 15, 2020, 10:44 (1735 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Fjbc Vännäs (En gång tillhörig 10 driftdistriktet i Umeå) uppdelades på grannarna Boden och Ånge. I två omgångar, 1996 resp. 1999.

Vns styrde sträckan Jörn-Långsele, inkl. Jörn stn. Tam mot sidolinje förekom med tiden på fem platser:
1) Jörn mot Arvidsjaur, från 1972.
2) Bastuträsk mot Skellefteå, frän 1982.
3) Hällnäs mot Lycksele, från 1971.
4) Mellansel mot Örnsköldsvik, från 1977.
5) Forsmo mot Hoting, från 1962 (Premiär för denna modell).

Tam gällde i samtliga fall hela dygnet. Vissa tider vid veckosluten var centralen enbemannad: På tider med ringa eller ingen sidobanetrafik.

För de fem platserna vardera fördes tam- och tklbok, i format ungefär A 4 resp. A 3. Tåganmälan med dator ("E-tam" kom först 2008, då fjbc Vns nedlagts.


Hela tråden: