Södersjukhuset, mytbildningen (Byggnad)

av Per Wirback, Thursday, February 12, 2009, 13:25 (5940 dagar sedan) @ Staffan Granath

Hej
Denna "station" har som mycket annat blivit omramat av myter och i dessa åtskilligt förbättrad.
Den utgjordes av en ståldörr i bergväggen samt en lastkaj om några få (kanske 10) meters längd. Lastkajen lär senare ha huggits bort.
Jag har själv sett anordningen vid en utflyktsresa där.
/HW

Ja, jag har vandrat igenom tunneln ett antal gånger då det ligger kabel i den, f,ö fick s det begäras trafikavstängning i.s.f vakt då det är glest med räddningsbås och mycket trångt.

kan inte säga exakt när kajen hackades bort men troligen kring -89 då tunneln upp mot SÖS höjdes och fick annan riktning.

myten har nog uppstått då det under kalla krigets dagar (sent 40-tal) projekterades ett stort bergrumssjukhus med 5-600 bäddar utöver det som redan fanns.
i projektet ingick b.la ett bergrum med fem spår och lastkajer för sjuktåg som skulle kunna ställas upp där, samt kraftiga betongdörrar i tunnelns ändar.
vill minnas att det fanns en planch i g.la sjukhusentren bredvid modellen av huset.
i boken "södersjukhuset 50 år" 1992 beskrivs planerna ,men inget av detta blev som sagt utfört :-| :-(

det befintliga bergsjukhuset (100 platser?)finns bevarat men det har inte vad jag vet använts i övningssyfte sedan 70-talet, men någon kanske vet bättre :-|
morsan som arbetade där under 40-50-talet sade att det var någon övning per år men aldrig använts som sjukhus "på riktigt".

från det mytiska horndal :-| :-) :-D

Hur det ser ut på Spåridan idag är oklart för mig, emn det har flera redan berättat om.
Innanför plåtdörren i bergväggen finns ett litet utrymme om ca 3x3 meter och från detta leder en låång trappa upp till det som är "underjordssjukhuset".
Rummet innan för dörren och trappan är av enklaste utförande i ren betong, men det finns värme och belysning. Enligt sjukhusets personal är dörren ut mot tunneln numera igensvetsed pga alltför frekventa inbrott. Själva sjukhusdelen under jord är numera inrett till utbildningssjukhus med flera operationssalar, fikarum mm som har direkt hissförbindelse med övriga sjukhuset, en sorts källare alltså, och lokalerna används dagligen för detta ändamål. Loklaerna har även möjlighet att kunna fungera som ett litet krigssjukhus då det har reservkraft, lokalt vatten etc. I anslutning till det underjordiska sjukhuset finns en Kem-saneringsstation som byggdes under 80-90 tal och delvis anänder omklädningsrumm mm i underjordssjukhuset.

/Per

Södersjukhusets bergrum

Hela tråden:

[x]
[*]