hur ro i olja!? (Byggnad)
Så kom vi på spåret igen då ;o)) Har du kläm på hur rallbanan gick? å hur länge den fanns kvar? o om det var handkraft? Jag har bara hört rykten..
Mjo! Blekjord höll man på med i EA. Det var den stora tegelbyggnaden i slutet av A-gatan innan man var framme vid VD2. Där stod två kolvpumpar för blekningen, en renoverades medan en gick, i 4-timmarscykler. 2 man gjorde inget annat än bytte kolvringar på dessa pumpar, och samlade ihop blekjord till vagnen. Blekjordsfälten är ju "till höger" om VD2, öster om råoljeugnen. Så därimellan ska banan gått. Jag har aldrig sett minsta rest av den banan dock, jag var ju inte däruppe så mycket förrän på 2000-talet minsann! Man höll sig ju kring sitt eget eller där man visste att det fanns ett parti skitgubbe eller plump på gång, det var ju "gammalt" och "nytt", två världar. "Gamla oljan", VD1, PO2 och hamnen var "min hemtrakt".
EA var ju känt för att där var så giftigt en våning upp, byggnaden höll kvar svavelvätet. De som jobbade där fick ut en halvliter mjölk dagligen att späda ut dekokten med så länge EA gick, alltså in på 90-talets början tror jag. Snacka om placebo-effekt... Om någon maskin stannade så fick man absolut inte gå uppåt förrän det var vädrat och gasprovat, det skulle man bara veta och så var det inte mer med det. Inne i kåken regnade det döda duvor ibland, de kom in genom porten mot A-gatan, steg mot takstolarna och föll stendöda ner på golvet innan de ens hunnit landa på det takstag de siktat mot. Mysigt ställe!
Några miljöinspektörer på rundvandring i slutet av 90-talet blev tillfrågade vad de tyckte om stället. "Vi var i Khazakstan igår, där var det lite bättre än här" blev svaret. Nu är (tyvärr?) allt det gamla goda taget ur drift och det mesta rivet, men det var ett käckt ställe för inte så länge sedan... Vi skurade ju t ex alltid kontrollrummen själva på fredag. En 20-litersspann med nafta ut över golvet och så gnugga runt lite med en kvast och trasa. Medan det dunstade torrt på golvet åt vi mackor och löste korsord... Det var sällan korsordet gick ut. Undrar varför?
Värre var det faktiskt på AGESSA, de tvättade tankvagnar med varm trikloretylen, det var alltid samma kille som höll på med det. Så fort det var tomt (men inte torrt) gick han ner och kollade om det var rent. Han somnade så fort han kom innanför dörren hemma och sov tills han gick till jobbet igen, år efter år efter år.
Åhaja.. man var ju aldrig där å sprang som knatte så man börjad ekanske tidigt. Minns däreomt att man fyllde ut en del norr om syraängarna när man var där på studiebesök på 70-talet...mycket grå sprängsten var det iaf..
men kärnkraftverk där har jag faktiskt aldrig hört om, var det på60-talet ?
NEXkombinatet var väl den anledning jag hörde till utfyllnaden men det var ju på 80-talet.
Atomkraftplanerna var igång runt 59-60 tror jag, Studsvik byggdes väl runt 65?
Sedan NEX, som ju faktiskt byggdes i Polen istället. Kul ide med fjärrvärme-hetvattentransporter på järnväg till Stockholm! De fick ju inte bygga en pipeline för NIMBY. Skulle "bara" släppa ut 1-1,5 miljon ton koldioxid årligen.
Bergrummen byggdes ut kraftigt på 70-talet, och det var ju beredskapsförråd med bensin där också, avvecklades runt -90 ungefär. Mycke svinn, ingenjörerna låg och smög i buskarna på jakt efter knegare med gräsklippardunkar på nätterna. Grabbarna på kajen vann som vanligt, de tog ju emot "pluggen" när man sköt en propp med tryckluft för att tömma ledningen mellan sortbytena. Och så hade de brännvinsmonopol. Det gick så långt att någon längre upp i produktionsledet faktiskt och på allvar klagade hos arbetsgivaren över att de aldrig kom åt att handla, man borde göra en roterande lista så att alla fick billigt brännvin! Ingenjörerna låtsades i all välmening som att de inte förstod frågan...
Japp en bra liknelse..rugg var ordet, bastant 4-kantig tegelbyggnad med svarta fönster, vad månde hänt där? Nu ser jag inga rester på satellitfotot.
Nej det är helt väck nu sedan de byggde nya vägen dit ner.