Cafévagn? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Bertil Bengtsson, Saturday, August 08, 2020, 17:42 (1570 dagar sedan) @ K Lemming

Jag jobbade på TR (Trafikrestauranger, för er yngre) som springschas och"fournerare" (körde ut mat och dryck från järnvägsrestaurangen till tågen med en fyrhjulig kärra) i Boden några gånger kring 1960, säg hela sommaren 1960. Jodå, alla Y7-tågen på Haparanda bestod åtminstone sommartid av åtta vagnar, varav ett bemannat postsläp och en "cafévagn". TR i Boden bestod med servering på tåget. Pentryt användes, men bara som "lagerlokal", inte som "kök". Skulle den gasoldrivna kylen användas, hann den väl inte bli kall förrän vid framkomsten... Oftast användes nog snarare bagageutrymmet som "lagerlokal". TR-personalen använde gaveldörrar och grindar för att ta sig från vagn till vagn, precis som konduktören. Men konduktören behövde bara hålla i mössan under passagen, TR-personalen behövde hålla i "picknick-väskan" med kaffe, dryck och bröd. Förutom dörrnyckeln - dörrarna var ju låsta! Det var inte så roligt; platschefen för TR i Boden hade många brevdiskussioner med SJ om behovet av "täckta övergångar" på rälsbusstågen!
Berra


Hela tråden: