Genomgångsdörrar YBo? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Herbert Paalberg, Sunday, August 09, 2020, 10:44 (1566 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Övergång var för personal, alltså främst konduktör och skulle normalt vara låst men det hände att man glömde låsa.


På YBo5p är det sedan "länge" ombyggt så att dörrhandtaget på insidan av genomgångsdörren är borttaget och istället öppnar man med fyrkantnyckel. Dörrhandtaget är dock kvar på utsidan. Låsning av dörren sker enbart när fordonet lämnas obevakat. På så sätt hindras "obehöriga" att gå mellan vagnarna. Har det alltid varit så på YBo-fordon, eller är det ombyggt?

Var det verkligen så att man var tvungen att låsa dörren vid varje passage? Det måste ju varit ett himla meck vid gång mellan två fordon. Först låsa upp låset och öppna dörren, kliva ut på gångbryggan och låsa upp och öppna nästa dörr, därefter stänga och låsa dörren bakom och sist, kliva in i nästa fordon och låsa dörren efter sig? Att göra den manövern en vinterdag i 100 km/h eller mer låter inte helt lyckat och har man dessutom ett gäng kaffekorgar med sig...!?

Min egen erfarenhet av gaveldörrar är att när jag började köra Y6/7/8 år 1976 med placering i N och körningar på NOJ-KJ-HNJ samt efter förflyttning till Lp och körning på Vk/Hf med dessa vehicklar fram till ersättningen med Y1 fanns inga möjligheter att passera dörrarna utan att använda konduktörsnyckeln för att låsa upp. Min egen k-nyckel med nr 1803 har jag kvar och den är försedd med två "skalmar" där den ena är försedd med fyrkant och den andra rundad med hål att öppna upp låsen. När jag kom till smalan i Vk mellan 1979-1984 var situationen detsamma att man var tvungen att använda konduktörsnyckeln för att kunna gå mellan vagnarna. Man kan gott säga att för att kunna köra dessa "spårvagnar" så är förutsättningen att ha en egen fyrkantsnyckel för att kunna öppna dörrar och övriga luckor och skåp (proppskåp/verktygsskåp/multkabel/lucka till påfyllning av kylarvatten/låsa toadörren utifrån) nu är det många år sedan jag körde vagnarna Yp senast 19 aug. 1984. Palle i Vika ;-)


Hela tråden: