Järnvägsdata (SJK nr 83) (Arkiv/forskning/litteratur)
I samband med en artikel som jag håller på att skriva till medlemstidskriften "Skånska Järnvägar" har jag uppmärksammat vad jag anser måste vara en felaktighet i Järnvägsdata, som annars är ett mycket gediget arbete om våra svenska banor (men även solen har ju sina fläckar...). På sid. 162 anges att Emilstorp var beläget vid det västra spåret och Annelund vid det östra. Först måste förklaras vad som menas med det västra och östra spåret. Fram till 1973 (då Ystadbanan drogs via Fosieby i stället för via Hindby) gick det två parallella spår Lundavägen (nuvarande Östervärn) - Lönngatan (ca halvvägs mot Fosieby). Vid Lönngatan delade banorna på sig (utan någon växel) så att det östra spåret gick mot Hindby och vidare mot Ystad (f.d. MYJ) medan det västra spåret fortsatte mot Fosieby och Trelleborg (f.d. MKontJ). 1973 lades in en växel vid Lönngatan och härefter blev det dubbelspår på sträckan. Det var dock så att Emilstorp låg vid det östra spåret och Annelund vid det västra och inte tvärtom! Emilstorp kom till först (1965) som en växel och ett stickspår till industrier på den östra sidan av de båda spåren och Annelund kom till först 1970 med en växel på f.d. MKontJ till AB Plåtmanufaktur (PLM). Spåret gick i Annelundsgatan. Anledningen till att detta spår byggdes var att PLM tidigare fått sina vagnar till fabriken med vagnbjörn från Södervärn. Nu skulle Södervärn-Falsterbo snart läggas ned och därför byggdes detta spår. Normalt skedde utväxling av vagnar till och från PLM med lokomotor Z64 som bandisposition Fosieby-Lundavägen men den 14 december 1970 var det ångloket J 1393 som fick uppgiften att växla vagarna till och från PLM. Sannolikt den enda gång ett ånglok trafikerat Annelundsgatan!