Järnvägsdata (SJK nr 83) (Arkiv/forskning/litteratur)
I samband med en artikel som jag håller på att skriva till medlemstidskriften "Skånska Järnvägar" har jag uppmärksammat vad jag anser måste vara en felaktighet i Järnvägsdata, som annars är ett mycket gediget arbete om våra svenska banor (men även solen har ju sina fläckar...). På sid. 162 anges att Emilstorp var beläget vid det västra spåret och Annelund vid det östra.
Jag medverkade i signalprojekteringen år 1997 när sträckan Lundavägen--Lönngatan--Fosieby byggdes om inför den kommande Öresundsbroförbindelsen och har kvar en del anteckningar från den tiden.
Sträckan Lundavägen--Lönngatan var dubbelspårig linje med endast en blocksträcka på vardera spåret. Nedspår = östra spåret och uppspår = västra spåret. Det stämmer att linjeplatsen Emilstorp låg på nedspåret (östra) och Annelund på uppspåret (västra).
Annelund slopades troligen 1997-04-26 inför avstängningen av uppspåret under ombyggnadsperioden maj till juli. Samtidigt slopades den symmetriska Y-växeln i Lönngatan. Tidpunkten beträffande slopningen av Annelund är osäker, eftersom växeln eventuellt kan ha tagits bort tidigare för att samordna med spårarbeten, men att kontroll- och förreglingskretsarna i så fall lämnades kvar i bruk i linjeblockeringen med växelkontrollreläerna byglade i draget skick och frigivningskretsarna bortkopplade.
Emilstorp slopades 1997-07-25 kl 21:30 i samband med att nedspåret stängdes för ombyggnad och trafiken leddes tillbaka till uppspåret.
Linjeplatsen Sorgenfri, förkortning Sgi, förtjänar också att omnämnas i sammanhanget. Sorgenfri togs i bruk mellan Lundavägen och Lönngatan 1997-07-27 inför återupptagen trafik via uppspåret Ldv--Lög. Sorgenfri bestod av fem växlar som togs in i ställverket i Lundavägen efter inkopplingen av ställverk 85 där.
Uppgifterna i Järnvägsdata beträffande Sorgenfri behöver justeras: förkortningen var Sgi (inte Sig) och platsen bestod av fem (5) växlar. Sgi upphörde 1997-10-25 i och med att 59-ställverket i Lönngatan och därmed även linjeblockeringen mot Lundavägen släcktes inför bytet till stlv 85.
En kuriositet utanför ämnet Annelund och Emilstorp men i det geografisk närområdet var att blocksträckan på enkelspåret mellan Lönngatan och Fosieby endast var 804 meter lång. Därför var utfartsblocksignalerna på respektive driftplats 5-skenare som kunde signalera "kör, förvänta 40" mot efterföljande infartssignal, ett arrangemang som annars har varit ovanligt på enkelspårsträckor.