X5 utseende, färg och inredning (Fordon: motorvagnar / dressiner)
1975 - 1980 var jag baningenjör på 6 bd i Sundbyberg. Då gjordes diverse prov med X15-tåget, bl a på banan Uppsala - Gävle, vars huvuddel då till hörde oss. En gång gjorde vi bedömningar av hur tåget betedde sig vid betydande överhastighet (inom ramen för tillåten hastighet med hänsyn till spårets nominella geometri) på ställen med spårlägesfel i sidled, alltså "baxfel". Det var inte alltid en komfortabel resa. Banan hade vid den tiden 40 m 43-kg räler med spikbefästning och träsliprar i makadamballast. Jag vill minnas att man vid provet körde med 217 km/h på något ställe. Banans sth vid den tiden var 110 km/h, men geometrin tillät på många ställen betydligt mer, också för "normala" tåg.
Det är nog enda gången jag åkt någon längre sträcka med X15.
Sven B