Tåglängd genom tiderna (Arkiv/forskning/litteratur)
Har någon koll på hur maxlängden för tåg (utan specialtillstånd) på statens spår har utvecklats genom tiderna?
Idag verkar 650 meter vara allmänt gällande, men man tillåter 835 meter mellan Peberholm och Malmö godsbangård, och det är tänkt att sådana tåg i framtiden skall kunna fortsätta upp till Hallsberg.
När man började bygga ut fjärrblockeringen (ca 1960) verkar max tåglängd i allmänhet ha varit 450 meter.
Det är nog nödvändigt att skilja mellan fri spårlängd och tåglängd. Den standard på 650 m du nämner är sannolikt fri spårlängd på flera banors stationer, men tåglängd vid den standarden anges snarare till 630 m. Men max tåglängd definieras på annat sätt, främst av bromsförmåga och dragkraft.
Har för mig att 630 m tåglängd blev mer allmänt med introduktionen av Rc-loket (saknar källa; kan ha gällt vissa banor). Under 1990-talet tog Banverket beslut att bygga 750 m fri spårlängd på stationer, men hittills är det väl bara konsekvent genomfört på Malmbanan. Men nu måste förlängningen skyndas på för EU-anpassning, och den minsta gemensamma tåglängden i godskorridorer anges till 740 m. Inget hindrar dock att man har högre standard och 835 m som du nämner gäller nu Hamburg Maschen - Malmö.