Tåglängd/tågstorlek genom tiderna (Arkiv/forskning/litteratur)
Man bör skilja mellan
å ena sidan den driftmässiga maxtåglängden, alltså med hänsyn till tillgänglig spårlängd för möten och förbigångar samt för tågbildning etc., samt
å andra sidan den trafikregelmässiga maxtåglängden som är fastställd i första hand med hänsyn till bromssystem, draginrättningar samt risker för och vid eventuell självavkoppling.
Här följer en icke fullständig sammanställning över max tåglängd för loktåg enligt trafikreglerna för SJ/BV:s normalspår (Tjr, Säo, säo) och enligt senare tiders JTF och TTJ. Längd i meter har i dessa sammanhang dock använts som mått först sedan 1979 för godståg, mellan 1987 och 2000 för resandetåg tillsammans med antalet axlar och sedan 2000 för alla tåg. Dessförinnan mätte man i antalet axlar och ännu tidigare (före 1907) i antalet vagnar, så max tågstorlek är väl egentligen en mer adekvat rubrik. (Tågstorlek kan ju också mätas i max vagnvikt, men det lämnas därhän här.)
Verksamma loks längd inkluderades i maxmåttet i meter först från 1987. När det nedan står ’sth’ avses fram till 1979 tågets största tillåtna hastighet enligt dess tjänstetidtabell, och från 1979 en hastighetsbegränsning som föraren själv skulle tillämpa i förekommande fall. ’Brgr’ används som förkortning för 'bromsgrupp'.
Före 1877 innehöll Tjr inget maxvärde för tågstorlek.
Enligt Tjr-1877 gällde:
– i tåg med resande: 60 vagnar
– i tåg utan resande: 70 vagnar.
Enligt Säo-1907 gällde:
– i snälltåg och persontåg: 80 axlar vid sth 60 km/h, 70 vid 70, 60 vid 80, 50 axlar vid 90 km/h
– i blandade tåg och godståg: 140 axlar vid 30 km/h (endast godståg), 120 axlar vid 40 km/h, 100 vid 50, 80 axlar vid 60 km/h.
Enligt Säo-1907, ändrad 1919 av ett tillägg:
– i snälltåg, persontåg, blandade tåg och godståg: samma som tidigare
– i malmtåg med genomgående broms: 140 axlar vid 60 km/h.
Enligt Säo-1923 och Säo-1924 gällde:
– i brgr I (som från 1941 blev brgr P1): 140 axlar vid 30 km/h, 120 vid 40, 100 vid 50, 80 vid 60, 70 vid 70, 60 vid 80, 54 axlar vid 90 km/h
– i brgr II (som från 1941 blev brgr G): 180 axlar vid 40 km/h, 140 vid 50, 100 axlar vid 60 km/h
– i brgr III (som från 1941 blev brgr M): 210 axlar vid 40 km/h, 180 vid 50, 140 axlar vid 60 km/h
– i brgr IV (som från 1941 blev brgr Ö): 140 axlar vid 30 km/h, 120 vid 40, 100 vid 50, 80 axlar vid 60 km/h.
Enligt Säo-1929 och Säo-1934 gällde:
– i brgr I: 140 axlar vid 30 km/h, 120 vid 40, 100 vid 50, 80 vid 60, 70 vid 70, 60 axlar vid 90 km/h
– i brgr II, brgr III och brgr IV: samma som enligt Säo-1923 och Säo-1924
Enligt Säo-1941 gällde:
– i brgr P1: 140 axlar vid sth 30 km/h, 120 vid 40, 100 vid 50, 60 axlar vid sth 100 km/h
– i brgr P2: 140 axlar vid sth 30 km/h, 120 vid 40, 100 vid 50, 60 axlar vid sth 90 km/h
– i brgr G: 180 axlar vid sth 40 km/h, 140 vid 50, 100 vid 60, 120 axlar vid 60 km/h om skruvbroms inte användes
– i brgr M: 210 axlar vid sth 40 km/h, 180 vid 50, 140 vid 60, 210 axlar vid 60 km/h i tomt malmtåg
– i brgr Ö: 140 axlar vid sth 30 km/h, 120 vid 40, 100 vid 50, 80 axlar vid 60 km/h.
Enligt Säo-1947 gällde:
– i brgr S: 60 axlar vid sth 130 km/h
– i brgr P1 och brgr P2: samma som enligt Säo-1941
– i brgr G: samma som enligt Säo-1941, samt 90 axlar vid 70 km/h
– i brgr M och brgr Ö: samma som enligt Säo-1941.
Enligt säo-1959 gällde:
– i brgr S: 68 axlar vid sth 130 km/h
– i brgr P: 140 axlar vid 30 km/h, 120 vid 40, 100 vid 50, 80 vid 60, 70 axlar vid 90 km/h, 100 axlar vid 90 km/h i tåg utan resande
– i brgr G: 180 axlar vid 40 km/h, 140 vid 50, 120 vid 60, 110 axlar vid 70 km/h
– i brgr M: 210 axlar vid 60 km/h
– i brgr Ö: 80 axlar vid 30 km/h, 60 axlar vid 60 km/h.
Enligt säo-1959, ändrad 1963 av ett ändringstryck, gällde:
– i brgr S, brgr P, brgr M och brgr Ö: samma som tidigare
– i brgr G: 180 axlar vid 40 km/h, 140 vid 50, 120 axlar vid 70 km/h.
Enligt säo-1973 gällde:
– i brgr R (= f.d. brgr S): 68 axlar vid 130 km/h
– i resandetåg i brgr P: 120 axlar vid 40 km/h, 100 vid 60, 80 vid 80, 68 axlar vid 100 km/h
– i godståg i brgr P: 120 axlar vid 60 km/h, 100 vid 90, 80 axlar vid 100 km/h
– i godståg i brgr P, med enbart boggivagnar: 120 axlar vid 90 km/h, 100 vid 100, 68 axlar vid 120 km/h
– i brgr M: 210 axlar vid 60 vid 60 km/h.
Enligt säo-1979 gällde:
– i brgr R: 68 axlar vid 130 km/h
– resandetåg i brgr P: 80 axlar vid 80 km/h, 68 axlar vid 100 km/h
– godståg i brgr P: 700 m vid 90 km/h, 600 m vid 100 km/h
– i brgr G: 850 m vid 80 km/h
– i brgr M: 440 m vid 60 km/h.
(fortsättes i följande inlägg, p.g.a. forumets längdbegränsning)