El och Diesel i samma lok (Fordon: allmänt)
Bästa kompisar på forumet.Det ska ha gästspelat en ny typ av lok,bl:a i Sverige tidigare under året där ett modernt lok presenterades med både el och dieseldrift och enligt utsago gav oavsett vilken av driftformen som utnyttjades samma styrka vad gäller dragkraft mm.Är det någon av er vänner som känner till något mer om detta lok,samt tillverkare och hur eventuella prov med loket i fråga utfallit.Hoppas fler kan vara intresserad av detta och jag tackar på förhand för svar.
Med Vänliga Järnvägs-Häslningar från CH.Fahlgren jvm-vän 92 i Falun.
Man behöver skilja mellan lok som är tänkta att ha like stor effekt på el och diesel och lok som är tänkta att ha största effekt på (vanligtvis) el för att kunna dra ett tåg sakta den sista sträckan (the last mile, som det kallas).
Det bästa historiska exemplet på lok med lika stor effekt på el och diesel är EMD FL9, som byggdes åren 1956-1960 för New York, New Haven and Hartford Railroad i USA. Dessa var stora tunga lok (så där 130 ton) med en effekt på lite drygt 1800hk.
Det första kombinerade el-/diesellok i Europa var BR Class 73, som byggdes åren 1962 (6 prototyper) och 1965-67 (serieproduktion). Dessa är exempel på lok med största effekt (1600hk) på el, med dieselmotorn (600hk) endast tänkt för användning vid växling och över korta icke-elektrifierade sträckor. Anledningen till detta var att BR Southern Region inte hade behov av något annat för godstågstjänst eller snälltågstjänst.