Skymning (Järnväg allmänt)

av Leif B, Tuesday, November 10, 2020, 21:41 (1438 dagar sedan) @ tobbe

Om detta var sista resan på Hallstavikslinjen Rimbo-Hallstavik så fanns undertecknad med på denna resa. I så fall var väl Z6:an kopplad i bakänden för att dra tåget åter från "Hallsta" till närmaste möjlighet att skifta ände med Gp-loket. Minns att vi fick promenera från en med sliper avstängd fortsättning på "Hallstabangårdens"södra ände då denna var breddad till normalspår för att inmundiga sig en lunch på Folkets hus. Läcker bild med säkerhetsventilen blåsande och ångan i bakgrunden från skorstenen.;-) ;-) Gp:n är sedan länge avställd i väntan på ev. revision under presenning i Faringe.
tobbe

Nej, det var på resan 1977 som Z6:an var med.

1975 fanns det fortfarande bangård i Hallstavik att göra rundgång på. Själv hade jag nöjet att vara med på SJK-resan 1975 men inte SRJmf-resan 1977. 1975 gick det några direktvagnar som växlades över i Rimbo till SL:s ordinarie tåg till Stockholms Östra, medan ångtåget återvände till Faringe. Om det gick ända till Uppsala Östra vet jag inte eftersom jag åkte till Stockholm. (Direktvagnarna var grindvagnar som SRJmf lånad från RB (SL) över sommaren och som återlämnades på detta enkla smidiga sätt.


Hela tråden: