Skymning (Järnväg allmänt)
Har noterat att SRJ Z4 1 medföljde Faringe - Rimbo (men inte till Hallstavik). Orsaken känner jag inte till.
Nu minns jag inte (och var heller inte med "in person" ), men vid nån (?) utfärd ställde väl SJ krav på brandbevakning efter tåget. Fast då borde ju denna fortsatt upp mot Hallstavik... Troligen nån form av fordonsutbyte; SRJmf höll ju till (även) i lokstallet i Rimbo, också sedan spåret därifrån till Faringe rivits tidigt 1978. Fram till 1981 har jag för mig. Så de sista fordonen därifrån fick tas till ULJ och Faringe med lastbil. BLJ 5 THOR t ex (eller rentav enbart?), som renoverades i Rimbo 1974-81. Dock var den tillräckligt färdig vid resan 1977 för att kunna förevisas under ånga på bangården. F ö drog Z6 3 tåget tillbaka från Hallstavik till Edsbro vid denna resa, där sidospåren fanns kvar så "rundgång" kunde genomföras med Gp 3132. Nån som verkligen var med kanske kan fylla på med mer?
Resan i denna tråd i september 1975, arrangerades av SJK i samarbete med SRJmf. Undertecknad samt Thomas Montgomery och Henrik Block var "papporna" bakom resan. Det hela började med att jag steg på en buss, som framfördes av Thomas Montgomery och kläckte idén. Resten är historia s a s! Vill minnas att det var drygt 450 resenärer.
Någon speciell brandbevakning har jag inget minne av. Däremot den fiffiga överlämningen av de tre plattformsvagnarna som SRJmf lånat av SL under sommaren. De kopplades över i Rimbo till ordinarie tåg och vi fick således direkta vagnar (Uppsala-)Hallstavik-Stockholm Ö!
Bengt Schelin