Kårsta (Arkiv/forskning/litteratur)
- - -
[Kårstas ställverk] hade likt [de fjärrstyrda stationerna manövrering] med "kodtrycknappar", dvs två knapprader med 1-8 vilka skall tryckas in i kombination för orderkoder. Just Kårsta verkar dock bara ha haft knappar 1-6 i raderna, med de många gånger ändrade ritningarna är lite suddiga på denna punkt. Någon fjärrstyrning infördes dock aldrig.
Kårsta blev senare på tidigt 80-tal ombyggt med en mer normal lokal spårplan med inbyggda direkta trycknappar, tror det var i samband med att linjen mot Rimbo revs.
Kårsta nedklassades 1971 till lastplats med endast en sidospårsväxel och de två f.d. infartssignalerna kvar som huvudsignaler vid lastplats. Reläställverket med tryckknappar slopades (förstås) då och ersattes av ett enkelt centrallås med K16-låsning.
Efter bara åtta år, 1979, uppgraderas Kårsta åter, från lastplats till station, och de två huvudsignalerna blev åter infartssignaler.
Inför nedläggningen 1981 av sträckan (Kårsta)--Rimbo lades spår 2 ut igen, nu som sidospår (rundgångsspår utan spårspärrar). Stationen fick en hemmabyggd centralapparat som ställverk, och en utfartssignal mot Lindholmen sattes upp. Länk till ritning på Gunnar Ekevings webbplats. Det ställverket är, tror jag, det som har funnits där ända fram till nu.
/up
Och så här såg manöverapparaten ut i verkligheten i augusti i fjol: