Ställverk Kårsta (Arkiv/forskning/litteratur)

av Gunnar Ekeving, Friday, November 13, 2020, 00:00 (1470 dagar sedan) @ Per Wirback

Det finns indikationer om att Vallentuna och Lindholmen fick en generation reläställverk innan 39/62 ställverken på dessa platser, och det troliga är att Kårsta fick ett ställverk i samma serie som sen har blivit kvar till denna dag, om än med modifieringar.

Teknikhuset i Kårsta har ett äldre utförande än 39/62, bla har huset pärlspont invändigt, men även reläutrustnigen är delvis äldre, bla med Akvariereläer för spårledningarna. Flera delar av detta är fortfarande i drift och skall vara det fram till midsommar 2021.


Det rekomenderas att gå till Ekevings sida för ritningar och söka på Kårsta.

/Per

... och den anläggning som framgår av ritningarna från 1958 beskrivs på sista sidan i denna korrespondens mellan SRJ och Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen [Riksarkivet] Anläggningen skulle kunna "inlämmas i ett framtida CTC-system" som ju enligt vissa uppgifter var planerat att i en första etapp införas på sträckan Roslags Näsby - Norrtälje. 1956 hade planerna ändrats till att börja med CTC till både Österskär och Rimbo. Norr om Lindholmen skulle linjeblockeringen byggas utan spårledningar, men eventuellt med "tågslutsanordning" på sista vagnen (jämför "svansmagnet" som har använts i bl a Norge).

Mer om Roslagsbanans CTC-planer


Hela tråden: