Innercylinderlok i andra länder och i N&H ritstuga (Järnväg allmänt)
I Österrike fanns Gölsdorfs serie 9, 2'C med innercylindrar, hos både statsbanan och hos Sydbanan. De var kompoundlok. De lok som efter 1918 hamnade i "det nya mindre Österrike" byggdes i många fall om med överhettning och de fick 1938 också nummer hos tyska "Riksbanan". Några överlevde efter 1945, exempelvis i Jugoslavien (om jag inte missminner mig).
Berra
[b][img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/D-RITN/Jamfor/.highres/00900.jpg[/img]
Gölsdorfs lok tjänade som förebild för "ritpojkarna" som var studerande som tillfälligt arbetade i N&H ritkontor.
[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/D-RITN/Jamfor/.highres/00901.jpg[/img]
[img]https://hosting.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/D-RITN/.highres/D6494.jpg[/img]
På vanligt svenskt maner ritas med skorstenen till vänster på ritningen. Genom att ramarna låg utanför hjulen fanns gott om plats för cylindrarna.[/b]