Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan (Fordon: allmänt)

av Anders Sandgren, Monday, November 23, 2020, 15:57 (1513 dagar sedan) @ Överkörmästaren

För övrigt gick normalt inte Ängbyvagnarna runt kv Kulsprutan utan rakt in till hpl Fridhemsplan och bytte körriktning. B24 hade blivit manövervagnar då och B23 gick nog bara som mellanvagnar.


Nja, B23 kunde enligt säker källa även förekomma i 2-vagnståg och det hände tydligen också att B24 gick med "fel" ände kopplad.

Å andra sidan var det ju bara vid Fridhemsplan (13-14) som snabbvändningen gjordes och nog inte i högtrafik. På linjerna mot Slussen (16-17) så vände man ju alltid i slinga i båda ändar oavsett destination. Då spelar det ju ingen roll om sista vagnen är en manövervagn eller inte. Dessutom gick det ju även A29-tåg till Fridhemsplan så slingan där användes ju.
Ängbyvagnarna torde gått med motorvagn+släp och vid rusning tillkopplades en ytterligare motorvagn. Dubbla släp var nog för mycket för A23/A24. När de gick på 8/19 gick det ju även 4-vagnståg men då med tre motorvagnar och ett släp då 2+2 var inte fungerade på Johanneshovsbron. Däremot kopplades friskt A23+A24 något som lär ha förekommit på Brommabanorna.


Hela tråden: