Ny färg i tunnelbanan för 48 år sedan. B23 och Kulsprutan (Fordon: allmänt)
För övrigt gick normalt inte Ängbyvagnarna runt kv Kulsprutan utan rakt in till hpl Fridhemsplan och bytte körriktning. B24 hade blivit manövervagnar då och B23 gick nog bara som mellanvagnar.
Nja, B23 kunde enligt säker källa även förekomma i 2-vagnståg och det hände tydligen också att B24 gick med "fel" ände kopplad.
Å andra sidan var det ju bara vid Fridhemsplan (13-14) som snabbvändningen gjordes och nog inte i högtrafik. På linjerna mot Slussen (16-17) så vände man ju alltid i slinga i båda ändar oavsett destination. Då spelar det ju ingen roll om sista vagnen är en manövervagn eller inte. Dessutom gick det ju även A29-tåg till Fridhemsplan så slingan där användes ju.
Ängbyvagnarna torde gått med motorvagn+släp och vid rusning tillkopplades en ytterligare motorvagn. Dubbla släp var nog för mycket för A23/A24. När de gick på 8/19 gick det ju även 4-vagnståg men då med tre motorvagnar och ett släp då 2+2 var inte fungerade på Johanneshovsbron. Däremot kopplades friskt A23+A24 något som lär ha förekommit på Brommabanorna.
Det normala var väl A23/A24 på linje 14 och B29-tåg på 13, 16 och 17. Om man kom körande med linje 14 in mot Fridhemsplan, så behövde man normalt inte köra runt kv Kulsprutan utan kunde köra in direkt till linje 14:s avgångsspår (och kanske hinna med en fika före avgångstid). Men om man drack sin kaffe, tog en cigg och strosade ut till tåget minuten före avgångstiden och upptäckte att man hade en B23 eller en felvänd B24 som bakre - ny främre - vagn i tåget ...
Tjaa, då blev det nog ett pinsamt samtal med trafikledningen och en försenad avgång mot Frä :-|