Rälsbussar broms (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Torbjorn_Forsman, Friday, December 04, 2020, 21:17 (1448 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det var vakumbroms på HC så länge man körde bensinmotorer.
Det funkar inte på dieslar, som då var vakumreglerade, dvs insprutningen
var ställd för att ge ett konstant tryckfall över gasspjället i insuget.


Fanns det rälsbussar med genomgående vakuumbroms, alltså även till ev släpvagn? Eller byggde man om till tryckluft när detta blev aktuellt?

Eller det är kanske en komplicerad fråga med ungefär lika många svar som det fanns släpvagnar...

En annan intressant fråga är om man kunde behålla vakuumbromsen när bensinmotorerna konverterades till gengas under kriget.
Man brukar inte alls kunna räkna med lika stort undertryck i insugningsröret på en gengasdriven ottomotor som då den går på ett bra flytande bränsle. Dels för att gengasens låga värmevärde och stora innehåll av obrännbara ämnen gör att man måste hålla gasspjället mer öppet för att överhuvudtaget få motorn att gå på tomgång. Och dels för att man gärna vill hålla ett stort gasflöde genom gasgeneratorn även på tomgång för att hålla upp temperaturen i härden och inte riskera tjärbildning. Det var vanligt att man ströp sekundärluften så att motorn egentligen fick alldeles för fet bränsleblandning på tomgång, just av den anledningen.


Hela tråden: