Museiföreningarna: Nya fordon under renovering? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Sunday, December 06, 2020, 18:28 (1517 dagar sedan) @ Ante Svensson II

I dom här sammanhangen är det då alltid intressant att fundera på begreppet ”nytt”. Eller ”helt nytt”. Rimligen nåt som inte rullat på museibanan tidigare då? Men väl i museiföreningen (innan man fick sin bana) kanske?

På ULJ ( =SRJmf) är ju ångloket NÖJ 16 under renovering, och rimligen är det i nån form av slutspurt nu (fortfarande?). Loket har ju aldrig rullat i museiföreningens ordinarie museitrafik mellan Uppsala och Faringe ( = ULJ), men väl i utfärdståg på Roslagsbanorna i föreningens regi innan dess. Även på nuvarande museibanan ULJ.

Även SRJ 28 ”Stortysken” är ju under revision, men det gick ju i trafik på museibanan ULJ mellan åren 1987 och 2005 (typ), så då räknas väl det inte som (helt) nytt? Samma sak med VGJ 31, men där kanske det mer är ett gränsfall då det -i likhet med NÖJ 16- ställdes av innan den ordinarie museitrafiken på dagens AGJ startade?

Men för att återgå till ULJ så jobbas det nu med sommarvagnen SRJ Coö 38 (eller om det är 36, eller..) och personvagnen SRJ Co 43, så vi får väl se vilken som blir klar först. Det verkar dock som att det är samma personal som jobbar med båda vagnarna, så det bli väl dom som avgör då.

Från Museiföreningen Norrmon- Leufstabruks Jernvägs museiförening, även känd som ”Lövstakatten”, kan däremot rapporteras att planerna är stora men det praktiska arbetet litet. Vilket då gör att allt som (ändå) åstadkomms torde betraktas som ”nytt”. Och f f a ”helt nytt”.


/ L G


Hela tråden: