SRJ 66 hos GHJ (Järnvägs- och Museiföreningar)
Kankse mer autentisk om den målas i SJs Roslagsbanegrönt. Det var väl inte så många årsom den gick brunmålad och med SJs numrering? Eller?
Kanske aldrig. D v s när den fick SJs nummer -men aldrig emalj(?)bokstäverna- blev den, eller kanske redan var, grönmålad?Men i detta fall handlar det ju om att passa in på Gotland. Där gick det aldrig några gröna vagnar (av denna typ i varje fall) eller några SRJ-märkta. Ja, om man undantar leveranser från Fole Mek Verkstad ner till hamnen i Visby för "export" då. Men kanske några provkörningar på GJ innan dess?
/ L G
Vi diskuterade detta med Ove Danneskog i samband med att 876 målades rödbrun 1999. Enligt honom gick många trävagnar i rödbrunt fram till åtminstone 1962. Vilket passar oss utmärkt med tanke på att f d GJ läggs ned vid denna tid. Vi kommer inte att ha några gröna vagnar på GHJ och SRJ-märkning är heller inte intressant med tanke på att Bop 878 tillsammans med Cp 407 och Bop 876 också ska kunna representera SJ-tiden på Gotland. Vi tycker att SRJ åskådliggörs bättre på en museibana på fastlandet.
Ante