På väg in i "Red light district" (Fordon: allmänt)
Det är just så som du skriver Stig. Hallsberg har alltid varit knepigt när det gäller korsande tågvägar, korta spår för långa godståg och väldigt många lokpersonalbyten. Detta resulterar givetvis i att tåg blockerar växelgatorna både i öster och väster. Under mina 35-år på loket har detta verkligen upplevts många gånger. En annan äldre kollega sa alltid:
"Du får inte kasta ut matsäckssmörgåsarna förrän det är kör in i Hallsberg!"
Det ska sägas att på senare år har det blivit betydligt bättre. Bara en sån sak att det inte förekommer någon nämnvärd växling på Hpbg längre, har underlättat en hel del. Dessutom har spårgeometrin byggts om när ställverksbytet skedde 1985, och den sista ombyggnaden som togs i bruk veckorna innan jul i år har också underlättat.
Pusslandet med tågvägar etc var också mer synligt under äldsta ställverkets tid (före 1987).
Åkande personal tittade då och då in på tågx och frågade efter sina tåg. Efter dess flytt till "Tornet" - med tids nog tillträdesskydd etc - blev verksamheten mer fördold.