Trolig sammansättning snt 88 med Berlinerbarn 1963? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Hans Broman, Wednesday, January 27, 2021, 12:11 (1333 dagar sedan) @ petersp

Tyvärr finns det inte så mycket mer jag kan bidra med. Jag har i alla fall hittat tiderna sommaren 1961 för SJ:s färja Travemünde - Trelleborg, nämligen 11.00 - 20.25. Men det finns en del som tyder på att den färjelinjen bara trafikerades sommartid i början av 1960-talet, och i så fall inte mars 1962. Någon som vet mer om det? I så fall faller möjligheten att alla 151 barnen samlades i Trelleborg, och då får vi tillbaka förklaringen till passtämpeln Bulltofta.

Jag antar att dokumentet som du visade är upprättat av SJ. Kanske hade Missionskyrkan inte nämnt för SJ att några av barnen skulle komma till Malmö på annat sätt än med ordinarie tåg via Sassnitz. Huvudsaken var att alla skulle avresa 7.25 från Malmö.

Tidtabellstrycksaken för allmänheten hette så "Sveriges Kommunikationer", av järnvägsmänniskor kallad "kommunickan". Där finns inga uppgifter om loktyp och vagnstyper, utöver att tåg 88 (Malmö - Stockholm) hade 1 och 2 klass sittvagnar och restaurangvagn samt 1 och 2 klass kursvagn (gissningsvis bara en?) till Östersund (vilken avkopplades i Mjölby). Loktyp och vagnstypslistor kan bara finnas i interna SJ-dokument, och då i skilda dokument för lok och vagnar. Jag tvivlar på att någon som läser dessa rader har tillgång till något sådant.

Att ellok littera F var ordinarie dragkraft i snälltåg 88 våren 1963 tror jag att vi kan utgå från. Någon annan läsare som har förslag på en trolig och rimlig vagnssammansättning? Uteslutande stålvagnar, eller? Någon 60-talsvagn, eller enbart äldre vagnstyper? Det vore märkligt, tycker jag, om inte en eller ett par Bo8b ingick i tåget.


Hela tråden: