Semaforer (Järnvägs- och Museiföreningar)
Världen är mer komplicerad än så (varför ska det vara enkelt?)
Bärbys T semafor som försvann någon gång på slutet av 60-talet flyttades till ÖSlJ.
Som redan meddelat högre upp i tråden var det 1969.
(Det har funnits fler äldre T semaforer tidigare i bärby, fästen finns kvar i marken)
Tre stycken före museijärnvägens semafor:
En i trä, som runt sekelskiftet byttes mot en fackverkssemafor med rel. bred bas och hävstångsmanövrering (den ändrades från principen "snett nedåt" till "snett uppåt" ) samt en modernare vevmanövrerad som sattes upp i skarven SRJ/SJ, d.v.s. senare delen av 50-talet till första åren av 60-talet. Den tredje semaforen var mycket snarlik den som står där idag.
Runt 1981 satt ULJ upp en ny T-semfor i Bärby, en begagnad någonstans ifrån som om jag inte minns fel byggdes om till T-semafor från en enkel eller tvåvingad.
Den "nya" semaforen ska ha satts upp 1982.
Semaforen ifråga är ett hopplock av diverse delar.
Vingar samt vissa andra komponenter lär komma från en T-semafor som stod i Rydöbruk på HNJ. Var masten kom ifrån känner jag inte till.