'Två röda' i utfartssignaler på TGOJ (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Monday, February 22, 2021, 11:14 (1442 dagar sedan) @ Oskar F

Ja, det låter ju bestickande, och det är ju möjligt att själva idén till 'två röda' vid TGOJ kom från signalbild 'två röda' som inrättades vid DB i Västtyskland i början av 1950-talet (fast de röda skenen visades vågrätt, vilket de fortfarande gör i signaler av denna typ). Även vid DB betydde 'två röda' "stopp" för tåg och växling, och 'en röd' "stopp" bara för tåg.

Tack för klarläggandet. Nu är jag inne på spekulationer: Även om det fanns äldre kombinerade huvud+växlingssignaler i Tyskland med två röda sken vertikalt, kan man tänka sig att just den detaljen vid TGOJ var en anpassning till svensk standard (säkerhetsaspekt)? De svarta signalskärmarna vid TGOJ såg ju ut som de tyska rektanglarna med avfasade hörn men alla ljusöppningar i huvudsignalerna satt vertikalt som vid SJ.

'Två röda lodrätt (vertikalt)' känner jag inte igen från Tyskland. Det torde vara en "TGOJ-anpassning", om det nu verkligen var fråga om en import av 'två röda' från Tyskland.

Det är klart att bakgrundsskärmarna för TGOJ-signalerna är tyskinspirerade. Det gäller inte minst den snedställda bakgrundsskärm ("tillsatsskärm" som användes dels på infartssignaler, för försignalering och för det tredje gröna skenet i 'tre gröna', och dels på blocksignaler närmast före infartssignaler (s.k. förblocksignaler), för försignalering. Tillsatsskärmen påminner ju verkligen om de snedställa bakgrundsskärmar som i Tyskland används för försignaler, både för fristående försignaler och för försignal på samma mast som och under en huvudsignal. (Sedan 1990-talet har dock nytillverkade försignaler rektangulär bakgrundsskärm.) Men, placeringen av TGOJ:s tillsatsskärm var "vänsterförskjuten" jämfört med den övre bakgrundsskärmen, till skillnad från den tyska försignalen som placeras centrerad under huvudsignalen.
/up


Hela tråden: