Faringe 1964, bild (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Besc, Tuesday, April 27, 2021, 19:46 (1472 dagar sedan) @ John T

Nog ser det ut som att slutsignalen är tänd i båda ändar. Hände när föraren lämnade tåget för en längre stund.


Hur menar du då? Slutsignalerna på YBo5p-familjen tänds enbart när slutpluggen sätts in i multipeluttaget i samma ände av fordonet. Det finns inget annat normalt sätt att tända dem.

Förvisso kan det väl hända vid vändningar att pluggen sätts i utan att den andra tagits ur och det läget kan väl råda ett tag tills pluggen i den nya framänden tagits ur. Men här vändes ju inte tåget.

Vid problem i multipelkretsen kan det ibland vara ett knep att köra med slutpluggen i framänden, även om det för med sig en del oönskade fenomen såsom bortfall av nödbromsfunktion och ingen lägesindikering fram/back. Om det nu inte handlar om vändning eller om ett ljusfenomen kan det kanske vara någon sådan speciallösning som användes.

Du har rätt i vad du skriver. Jag beskriver det jag ser på de fina bilderna Ulfe lagt ut! Vad vet vi utifrån bilderna vad föraren hade för plan?
Har själv sett det i verkligheten när det begav sig och då framförallt när föraren lämnade tåget för en stund utan att ha uppsikt.


Hela tråden:

 

[x]
[*]