Faringe 1964, bild (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Göran Kannerby, Tuesday, April 27, 2021, 19:54 (1470 dagar sedan) @ Besc

Nog ser det ut som att slutsignalen är tänd i båda ändar. Hände när föraren lämnade tåget för en längre stund.

Hur menar du då? Slutsignalerna på YBo5p-familjen tänds enbart när slutpluggen sätts in i multipeluttaget i samma ände av fordonet. Det finns inget annat normalt sätt att tända dem.

Förvisso kan det väl hända vid vändningar att pluggen sätts i utan att den andra tagits ur och det läget kan väl råda ett tag tills pluggen i den nya framänden tagits ur. Men här vändes ju inte tåget.

Vid problem i multipelkretsen kan det ibland vara ett knep att köra med slutpluggen i framänden, även om det för med sig en del oönskade fenomen såsom bortfall av nödbromsfunktion och ingen lägesindikering fram/back. Om det nu inte handlar om vändning eller om ett ljusfenomen kan det kanske vara någon sådan speciallösning som användes.

Du har rätt i vad du skriver. Jag beskriver det jag ser på de fina bilderna Ulfe lagt ut! Vad vet vi utifrån bilderna vad föraren hade för plan?
Har själv sett det i verkligheten när det begav sig och då framförallt när föraren lämnade tåget för en stund utan att ha uppsikt.

Instämmer! För mig är det så självklart att det blir på detta sätt att jag inte reflekterat över det. Gäller dock primärt normalspårsfordonen för min del.

Hela tråden:

[x]
[*]