Stemmannbyglar (Fordon: allmänt)
Kallades inte enbenta strömavtagare för Stemmanbyglar när de introducerades?
Men det är klart Stemman är ett företag, och det är väl inte optimalt med företagsnamn för en teknisk företeelse (skrev jag och tittade på min thermos-mugg som inte alls är tillverkad av företaget Thermos).Jag kan tänka mig att släpbyglar (lyr-byglar) för hundra år sedan kan ha kallats Siemensbyglar eftersom Siemens i början av förra seklet hade patent på systemet. Patentavgiften var förresten en faktor när Stockholms Södra spårvägsbolag år 1900/1901 valde mellan trolley och system Siemens (och valde trolley även om styrelsen väsentligen ändrade sig redan 1905 då den specificerade att luftledningen borde byggas så att båda systemen kunde användas).
På tal om ingenting har jag hittat trolley som beteckning för hästspårvagn, men det är i en modern skönlitterär text och helt klart en följd av författarens, eh, bristande specialkunskap.Efter en kvick googling på pantograph måste jag hålla med om att ordet tycks vara i allmänt bruk, i alla fall i engelskspråkiga texter. Till och med Stemman gör reklam för enbenta pantografer på sin hemsida.
I övrigt håller jag med om att pantograf är en olämplig term för enbenta strömavtagare (för saxbyglar kan jag gå med på termen såsom en konstruktionsbeskrivning).
SI
Jag är osäker, men var det inte t o m de tvåbenta som var de första Stemmannbyglarna i Sverige? (Tvåbenta till skillnad från både enbenta och gammaldags fyrbenta.)
I anglosaxiska världen är pantograph den gängse benämningen på strömavtagare, såväl fyr- som två- och enbent.