Sv/v 70-tal: Skilsmässa i Totebo. (Järnväg allmänt)

av Herbert Paalberg @, Västervik, Tuesday, February 19, 2008, 19:15 (6199 dagar sedan) @ JöL

[b][/b]

Bilderna väcker nostalgiska minnen. Min första tur på smalspåret ägde rum den 2 april 1979 med Vk tur 1149 som bestod i att passåka i tåg 2072 till Tob och där dela multen och gå tillbaka som tåg 2071 som denna dag bestod av Yp 888 till Vk. Turen började kl. 0545 och slutade kl. 22.55 och däremellan hade jag då kört tågen 2065-26, 2074-2067 med tankning och stallning i Vk. Turlängd 10.22 tim. Dessa Yp ingick i mina tåg under dagen 888-801, 900-804. Tob var då obevakad och vi delade på tågen i tåg 2072 på morgonen och tog med skolungarna
från Tob-Akm-Vbä in till Vk efter att först haft avstigande vid det som idag kallas för Tjustskolan, men då låg plattformen öster om vägövergången vid
Karstorpsvägen. Postlådan vid Tob stn var en av dessa som vi tömde på em. och togs om hand av "Postnisse" i Hf, och gud nåde den som glömde postnycklarna då tipsombudens påsar ingick i tömningen. (Har föresten kvar min gamla postnyckel än idag från linjen 24 år efter nedläggningen). Används idag endast till musei-
lådan i Vbä vid ångtågskörningarna, TJF. Har kvar alla annotationsböcker sedan min första dag vid SJ som lokförare och fortsätter fortfarande ifyllandet, kan vid sådana här tillfällen komma till nytta.
Fortsätt kära Jöl med dina underbara bilder till fromma för oss som var med då.
Palle i Vika.

Hela tråden: