Fordonsunderhåll ECM och 1435-föreningarna (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Wednesday, December 29, 2021, 16:30 (1136 dagar sedan)

Vi tar en tråd om ECM också.

ECM är ju kortfattat EU:s krav på att fordonsunderhållet från 16 juni 2022 ska vara certifierat, och det gäller även museifordon som körs på statliga nätet. Sverige hade en möjlighet att göra undantag från dem, men det valde Sverige (politikerna) att inte göra.

Syftet är att underhållet sköts på ett sätt så att när man hyr/lånar av varandra så behöver man inte titta på en massa papper/dokumentation eller göra revision på den verkstad eller leverantör man använder. Alltså att den som har utpekat ansvar också har koll på att det utförs på (enligt ERA) rätt sätt.

Det innebär följande för museitågen på statliga nätet från och med 16 juni 2022:

-Om man som Järnvägsföretag bara kör fordonen inom sitt eget järnvägsföretag behövs ingen certifiering. Men man kan då inte låna eller hyra ut fordon till annat järnvägsföretag. Däremot kan man låna in om det fordon man lånar in är ECM-underhållet.

-Man kan välja att bara vissa fordon ECM-underhålls, men inte alla. Föreningen XYJmf som är Järnvägsföretag, kan alltså i fordonsregistret peka på att elloket Of2 82-83 ECM-underhålls av Lokteknik AB, som är certifierade. Då kan HNJmf hyra loket.

-ECM kan certifieras i fyra delar. 1) Ledningsfunktionen (att man har en ledning som ansvarar för att det görs rätt). 2) Utvecklingsfunktion (att man utvecklar sitt underhåll och har dokumentationskoll), 3) Styrning (att fordonen kommer in på underhåll när de ska) samt 4) att ens egen verkstad är certifierad.

-Det räcker att man är certifierad i ledningsfunktionen, och sedan pekar på vem som gör del 2-4, för att man ska kunna hyra ut. Man kan såklart välja att certifiera fler eller alla delar.

-Certifiering sker genom att ackrediterat organ (finns bara en firma just nu i Sverige om det inte ändrats sedan sist) genomför en certifiering av ditt Järnvägsföretag, samt sedan övervakar/reviderar att du gör rätt. Kostar såklart pengar.

-Jag ”tror” att även om man inte certifierar sig så behöver man inom sitt JF följa en hel del av kraven på hur underhåll administreras och genomförs enligt ECM-reglerna ändå. Vet lite för lite om det just nu, men ska sätta mig in mer i detta i vinter.
Som sagt, den omedelbara konsekvensen för en förening med eget tillstånd, är att man inte kan hyra eller låna ut sina fordon till andra. Men man kan överväga att göra ett avtal med någon annan som står som ECM för ett utpekat lok som kanske flera vill hyra, men det bygger ju på att det företag som tar på sig ECM-ansvaret vill det, har kompetens för det, och kan få betalt för det.

Ett exempel är Vildmarkståget. I somras hyrde vi E2 905 och E2 957 från föreningen Storumanloket på sträckan Vilhelmina-Arvidsjaur. Loket är i registret utpekade som att de underhålls av Arvidsjaurs järnvägsförening.
Om vi vill hyra loken igen på nästa Vildmarkståg måste de underhållas av någon som är certifierad som ECM i åtminstone ledningsfunktionen. Det kan vara AJF som är det, alternativt kan Storuman gå till exvis Inlandståg, om de vill ta på sig det hela.
Alternativet är att vi inte kan hyra och får ta med eget ånglok ToR Norrland för Vildmarkståget.

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl


Hela tråden: