T21 - mest linjelok eller växellok? (Järnväg allmänt)
Med tanke på en fråga i en annan tråd kom jag att fundera på rubrikens fråga.
Min egen kontakt med T21 var i 1980-talets Falköping och där fanns några Ub för växling på bangården, medan T21 sällan syntes i växling (fast det fanns en oelektrifierad bangård i Skövde som jag tror de användes på iofs) utan det var en del lokalgodståg om jag fattat saken rätt.
Men på annat håll användes de tydligen i stor omfattning till växlingstjänst, inte minst i större industristäder med gott om oelektrifierade spåranslutningar.
När de började levereras 1955 verkar de redan från starten ha satts in i både växling och ren godstågstjänst.
Nu är jag kanske inte ute efter en definition, kör man t ex lokalgodståg kommer det ju att växlas en del också, så det här handlar väl inte om någon glasklar gränsdragning, men i alla fall. Jag undrar väl snarare om vilken typ av tjänstgöring som de facto var den vanligast förekommande?