T21 - mest linjelok eller växellok? (Järnväg allmänt)

av Lennart Fransson, Thursday, February 03, 2022, 17:28 (1135 dagar sedan) @ Anders.k.

Har hört benämningen "Ångloksdödaren" om loket .
Det var väl så att loktypen beställdes som tyngre växlingsmaskiner i bangårdarna i Göteborg och Stockholm.
Loktypen visade sig ju vara bra så mera lok beställdes , även med möjlighet att koppla två lok med varandra för lite tyngre godstågstjänst.
27 lok hade Halmstad 1958 , det var ju godstågtjänst och persontågstjänst Halmstad- Nässjö, även persontåg Landeryd- Falköping ingick.
Borås fick ju T21 också för godståg och persontåg Borås- Alvesta, verkade som dom kombinerades med Halmstad lok.

Östersund fick ju ett par lok för godståg Östersund- Hoting- Storuman, har ju gått att följa i detta forumet på nära håll.

Stockholmsloken drog ju persontåg på Nynäsbanan.

Det var väl ett kort ögonblick det såg ut så för T43 tog ju över, och det infördes eldrift så det blev ganska snart rokad på lokens placering där dom flyttades till mera mindre lokalgodståg runt om i landet , så kom T44 och loken blev väl ännu mera marginaliserade tills dom försvann .
Klassiska sträckor då är ju Mellerud- Bengtsfors- Arvika, dom underhölls ju i Uddevalla resp Kristinehamn så tjänstgöringen blev väl defacto Uddevalla- Mellerud- Bengtsfors resp Kil- Arvika- Årjäng.
När NBJ förstatligades och dom loken försvann så kom ju SJ T21 även till Bofors för växling .

Göteborg förlorade T21 när T44 kom , innan det så han T21 dra godståg ända till Lilla Edet innan T44 tog över.

Halmstad och Stockholm var väl loken trogna ända till slutet , Stockholm fick ju aldrig några V-maskiner så där gick dom ju på mycket växling så där användes dom till vad dom var byggda för .

Det blev ju brist på T44 när timmertrafiken på Hoting drog igång så T21 återkom ju till Östersund Dvst och drog godståg Hoting- Långsele en kort stycke tid tills tillräckligt med T44 hade levererats .

M.V.H Anders.k.

Vid mitt första besök i Oskarström 1987 på passerade ett Hyltetåg (enligt min lokalguide, tydligen hade dom då vissa avskilda vagnar liksom Värö-Varberg). Min minnesbild är att detta drogs av mult T21, något jag då bara sett uppställt utanför stallet i Kalmar runt 1980. Å andra sidan har jag inte sett T21 i drift så många gånger senare heller.

Hela tråden:

[x]
[*]