Varför biljettskåp i Linköping (Historiskt material)

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, March 03, 2022, 16:59 (932 dagar sedan) @ Harald

Bildroterandets mysterier har sitt intresse, men väl så intressant är hur skåpet kan tänkas ha använts i Linköping. De priser som jag har kontrollerat stämmer alltså med priset från Linköping enligt taxan i Sv. Komm. 1958. Hur länge gällde den taxan? Vad kan man tänkas ha haft för behov av en tillfällig försäljningsplats under den tiden?

Det fanns ju många alternativa destinationer i skåpet från Linköping och därför blir jag mer och mer övertygad om att skåpet (liksom Jägersroskåpet) har använts vid särskilda tillfällen med stort antal resande som en komplettering för att undvika köbildning till biljettluckorna och därmed tågförsening. Skåpen är ju inte direkt praktiska att gå omkring med ombord på tåget så den teorin tror jag inte på.

F.ö. var det inte min mening att orsaka stort rabalder kring bilders vändning hit och dit och var och en kan ju själv spara min felvända bild och sedan (i rätt program) rotera den. Men tack i alla fall för allt engagemang av vilket jag dock inte förstått särskilt mycket.


Hela tråden: