Kungavagnen på rull vid Näknen den 12/6 1965, 5 bilder (Fordon: allmänt)
Alla SJ:s brunlok använde den bakre strömavtagaren förr, så även F-loket. Senare bytte man till den främre på F-loket då den bakre slets ut snabbt pga lokets dåliga gångegenskaper i bakänden. Man provade första att byta strömavtagartyp till MK2 men det hjälpte inte, då beslöt man att byta till den främre.
Fin bild för övrigt
//Ove
Ursprungligen körde man väl med bägge strömavtagarna uppe? När slutade man med det, början av 50-talet kanske?/TKO
Det var väl så länge som man hade slitskena av aliminium.
När man bytte till kolslitskena (slutet på 40-början på 50-talet) blev det en strömavtagare.
Körde inte GDG-banorna med aluminiumslitskenor och två strömavtagare uppe?/TKO
Även GDG gick omsider över till kolslitskenor och som regel bara en strömavtagare i drift, dock skedde inte övergången samtidigt som hos t ex SJ. Man bör notera att det har förekommit körning med båda strömavtagarna uppe även med kolslitskenor, när det har varit dåliga förhållanden (t ex isbildning på kontaktledningen eller hård vind).