Då tycker jag att Karlsson i Mariefred skall redogöra den rätta versionen av räddningen av YP900. Palle i Vika;-)
Jag nöjer mig med att dels länka till tidigare diskussion i frågan där olika källor räknas upp. Utöver det så fyller jag på med sådant som återfinns i olika arkiv, efter tidigare uppmaning att leta efter "korrekt information". Med ledning av dessa källor så låter jag betraktarna avgöra hur väl de olika versionerna hänger samman och vad som kan anses korrekt eller felaktigt.
Västervikingen 4 1981
”OLYCKA
Tåg 2154 kolliderade den 811102 med ett flertal nedblåsta träd mellan Evedal och Lugnet. Vid olyckan skadades tågets båda vagnar 888 och 900. Båda vagnarna har sänts till Örebro för reparation.”
Roslagsexpressen 1982 (okänt nummer)
”En grupp om sex privatpersoner med Björn Karlsson i spetsen, har på eget initiativ och för egna medel köpt in de båda smalspåriga YP-motorvagnarna 888 och 900 som sedan i höstas stått avställda vid SJ huvudverkstad i Örebro.”
Västervikingen 2 1982
”INKÖP AV YP-MOTORVAGN
TJF ska inköpa YP 900 som krockskadades vid Evedal 1981-11-02. Vagnarna som kolliderade med ett träd (YP 888 och 900) har SJ sålt till Björn Karlsson i Täby, som nu alltså säljer den ena till oss. TJF får 3500 kr av kommunen för att klara inköpet. Båda vagnarna finns fortfarande(82-07-01) hos SJ i Örebro.”
Köpeavtal daterat 1982-07-15 Finns i föreningens arkiv.
Mellan Björn Karlsson, nedan kallad säljaren, och Tjustbygdens Järnvägsförening, nedan kallad köparen, har följande avtal träffats om överlåtelse av motorvagnen Yp [sic!] 900.
§ 1
Säljaren överlåter härmed till köparen dieselmotorvagn Yp 900 för en överenskommen köpeskilling av tretusenfemhundra (3.500) kronor. Köpeskillingen skall erläggas kontant senast den 1 augusti 1982 varvid motorvagnen överlämnas till köparen.
§ 2
Motorvagnen överlåtes i vid köpetillfället befintligt skick utan några garantier med avseende på motorvagnens skick.
§ 3
Motorvagnen säljes fritt SJ:s huvudverkstad i Örebro. Köparen står för transportkostnad och andra kostnader i samband med försäljningen.
§ 4
Planerar köparen att sälja motorvagnen skall säljaren först tillfrågas huruvida han vill återköpa densamma.
§ 5
Om motorvagnen behövs i reguljär persontrafik på linjen Västervik–Växjö, skall den ställas till SJ:s förfogande mot lämplig ersättning.
Detta avtal är upprättat i två likalydande exemplar varvid parterna tagit varsitt.
Täby 1982-07-15
Sammanträdesprotokoll Västerviks kommun Finns i föreningens arkiv
Kommunstyrelsen 1982-06-28
Kommunstyrelsens arbetsutskott 1982-06-15
Ks § 245
Au § 356
Dnr 1982.354
Tjustbygdens Järnvägsförening anhåller i skrivelse 1982-05-25 om kommunalt bidrag för inköp av en skrotad [sic!] smalspårsrälsbuss som föreningen avser att återställa i kördugligt skick. Kostnaden för inköpet uppgår till 3 500 kronor + 4 000 kronor för frakt.
Föreningen inbjuder samtidigt kommunstyrelsen för visning av lok och vagnar som föreningen rustat upp och för en presentation av föreningens verksamhet.
Arbetsutskottets förslag till kommunstyrelsen:
Kommunstyrelsen beslutar
att ur kommunstyrelsens anslag för oförutsedda behov i 1982 års budget anvisa 3 500 kronor som bidrag till Tjustbygdens Järnvägsförening för inköp av motorvagn.
Kommunstyrelsen bifaller arbetsutskottets förslag.
Utdrag ur TJF bokföring Finns i föreningens arkiv
1982-08-18 Bidrag från Vk kommun, 3 500:-, inbetalning till postgiro.
1982-09-01 Rälsbuss YP 900, 3 500:-, utbetalning från postgiro.
Västervikingen 3 1982 under rubriken ”Senaste rapport från verkstaden” skrivet av Herbert Paalberg.
”Vår motorvagn Yp [sic!] 900 står uppställd i Jenny i väntan på ny sidoplåt som ska tillverkas, och montering av detta kommer att ske till våren -83 då det är för kallt att göra detta under vintern.”
Fortsättning följer i nästa inlägg eftersom antalet tillåtna tecken överskrids annars.