Om YBo5p 900 (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Fredrik Lundström, Sunday, March 21, 2021, 19:00 (1341 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Har läst historien om Ybo5p 900 där det står att en privatperson inköpte fordonet och sålde den till TJF, men det stämmer inte alls. Denne privatperson var nämligen jag som då var medlem i föreningen och jag betalade 1.500:- till SJ av egna medel för detta förvärv i syfte att rädda den till eftervärlden och jag skänkte den omedelbart till TJF som fick den gratis. I samma veva ansökte jag om ett ekonomiskt bidrag av Västerviks Kommun till ett första bidrag till återställning av fordonet till trafikdugligt skick och vi erhöll då motsvarande 1.500:- av kommunen till TJF. Märkligt att inte berätta sanningen om förvärvet. Min enda anledning till inköpet var att jag under flera år kört nämnda vagn i ordinarie trafik på "Smalan" under dess sista år och har många minnen från den tiden. Själv är jag ingen rälsbussfantast efter alla 45 år i lokföraryrket men däremot en stor vän av vattenkokare.;-) Palle i Vika.


Tja Palle!

Har enbart gått på det som levererats in av andra medlemmar i föreningen, ska kolla vidare. Det var ju en Björn Karlsson från Täby inblandad här också.

Du får läsa avsnittet om ångloken, där finns mycket godis! :-)

Mvh

//Fredrik

Nu har vi grävt lite djupare i arkiven och tittat på vad som dokumenterats kring just YBo5p 900 och som utgjort underlag till dokumentationen på hemsidan.

I Roslagsexpressen nr 2/82 finns en artikel införd, signerad "SOS" = Stig Svallhammar, som lyder som följer:

----

"Privat aktion räddar krockskadade smalspårsrälsbussar"

En grupp om sex privatpersoner med föreningsmedlemmen Björn Karlsson i spetsen har på eget initiativ och för egna medel köpt in de båda smalspåriga YP-motorvagnarna 888 och 900 som sedan i höstas står avställda vid SJ Huvudverkstad i Örebro.

SJ stod i begrepp att försälja motorvagnarna till en skrotfirma. Därför gick vi in och köpte dem för att få dem bevarade för eftervärlden, säger Björn Karlsson till Roslagsexpressen. Var vagnarna slutligen kommer hamna är ännu inte bestämt. I uppgörelsen med SJ ingår, att de får stå kvar i Örebro till vidare

----


820525 har Tjustbygdens Järnvägsförening inkommit med skrivelse till Västerviks kommun där föreningen anhåller om bidrag på 3500 kr för inköp av "skrotad smalspårsrälsbuss som föreningen avser att återställa i kördugligt skick". Kommunstyrelsen beviljade 820628 detta bidrag och TJFs kassabok har det registrerats 820818

Vidare finns ett köpeavtal mellan Björn Karlsson och Tjustbygdens Järnvägsförening, daterat 820715 (dock ej underskrivet), men i TJFs kassabok finns en registerad utbetalning på 3500 kronor 820901 för "YP 900". Verifikat nr 32 det året!

Det finns en del styrelseprotokoll som kan gås igenom också, men detta var några pusselbitar bland allt material som gåtts igenom.

Mvh

//Fredrik


Hela tråden: