Dvärgsignaler i Lindesberg på 1970-talet. (Fotografier/bildfrågor)
Bilden ger upphov till ett par funderingar:
1, Det är fyrkantiga märktavlor under dvärgsignalerna - fanns det öht någon dvärgsignal med oval märktavla?
TGOJ särbestämmelser för CTC2, Med tanke på nummreringen (DI, DII och DIII), avkortade tågvägar i Lindesberg fanns bara för tåg i riktning norrut. Normala utfartssignaler fanns på andra sidan Kristinavägen (skymda bakom malmtåget).
1. Nej, ovala märktavlor förekom bara på blocksignaler. Fram till 1973 var det dock rektangulära märktavlor på de blocksignaler som förreglade växel på linjen, ett arv efter de SJ-regler för märktavlor som gällde till 1959 (och som innebar att rund märktavla bara användas på blocksignaler som inte förreglade växel eller rörlig bro på linjen).
2. Jag funderade också på beteckningarna på dvärgsignalerna i Lindesberg. Vad heter dvärgsignalerna om det på samma spår finns dvärgsignaler i båda ändarna av stationen? Det dokument du länkar till antyder svaret: Märktavlan för en dvärgsignal har där beteckningen 'D II s'. Jag gissar att 's' står för söder, och att 's' och 'n' för norr användes där det till exempel fanns dvärgsignal i båda ändar av spår 3, 'D III s' resp, 'D III n'. Men, som sagt, bara gissning.
/up